Στις 24 Ιανουαρίου ο διάσημος Ιταλός αρχιτέκτονας, ο Ρέντσο Πιάνο αποκάλυψε στην Αθήνα την αρχιτεκτονική προμελέτη της νέας Εθνικής Λυρικής Σκηνής, της νέας Εθνικής Βιβλιοθήκης και του πάρκου που θα περιβάλλει το Κέντρο Πολιτισμού του Ιδρύματος «Σταύρος Νιάρχος» στο Δέλτα Φαλήρου.
«Περιβαλλοντικό θαύμα» ονομάστηκε το νέο κτήριο της Ακαδημίας Επιστημών στην Καλιφόρνια, έργο του Ρέντσο Πιάνο.
Ηδη τον περασμένο Ιούλιο ο Ρέντσο Πιάνο έδωσε μια πρώτη γεύση όταν επισκέφθηκε το πρωθυπουργικό γραφείο και παρουσίασε πρώτα στον Κ. Καραμανλή τη μακέτα του πολιτιστικού και εκπαιδευτικού πάρκου, που ανέλαβε να σχεδιάσει στην έκταση των 150 στρεμμάτων με την αποκλειστική χορηγία των 300 εκατομμυρίων ευρώ του Ιδρύματος «Σταύρος Νιάρχος».
Σκοπεύει να «εκμεταλλευτεί» το άπλετο φυσικό φως της χώρας μας, ενώ, σύμφωνα με το αρχικό του σχέδιο, θα υπάρχει έντονη η παρουσία και του νερού. «Θα είναι ένα από τα ωραιότερα πάρκα της Ευρώπης, θα μοιάζει με τον Κήπο του Λουξεμβούργου στο Παρίσι», εξήγησε ο αρχιτέκτονας εξερχόμενος τότε από το μέγαρο Μαξίμου. Η έκταση, άλλωστε, του πάρκου είναι περίπου ίση με τον Εθνικό Κήπο στο κέντρο της Αθήνας.
Η οροφή του, φυτεμένη με τη χλωρίδα της περιοχής… αναπτύσσεται μαζί με το πάρκο γύρω της.
Το εκπληκτικό σώμα του έργου του 71χρονου αρχιτέκτονα αποδεικνύει τον σεβασμό που τρέφει στο περιβάλλον και στην κουλτούρα τού εκάστοτε τόπου, συνδυάζοντας την υψηλή αισθητική και τη λειτουργικότητα.
«Σκέφτεται τοπικά και χτίζει παγκόσμια», έχουν πει γι’ αυτόν. Δεν είναι τυχαίο άλλωστε, ότι η δουλειά του έχει φανατικούς θαυμαστές σε όλο τον κόσμο.
Ο 71χρονος αρχιτέκτονας έξω από το κτήριο, στα εγκαίνιά του τον περασμένο Σεπτέμβριο
Τον περασμένο Σεπτέμβριο «άνοιξε» για το κοινό στην Καλιφόρνια το νέο κτήριο της Ακαδημίας Επιστημών, ίσως ένα από τα πιο… πράσινα κτήρια στον κόσμο. Οι κριτικοί δεν ήταν καθόλου φειδωλοί. «Περιβαλλοντικό θαύμα», «δεύτερη φύση» ήταν μερικοί μόνο από τους χαρακτηρισμούς τους. Γιατί ο Πιάνο επέλεξε το κτήριο, που στεγάζει κροκόδειλους, πιγκουίνους και εκατομμύρια ακόμη είδη της πανίδας, να είναι αόρατο. Είναι δυνατόν; Ναι. Δημιουργώντας μία πολύ λεπτή οροφή επιτρέπει στο κτήριο όχι μόνο να «συνομιλεί» με τη φύση του πάρκου που το αγκαλιάζει, αλλά να γίνεται ένα μ’ αυτήν. Ο επισκέπτης απ’ όποια γωνία κι αν σταθεί έξω από το κτήριο μπορεί να δει μέσα από αυτό την άλλη πλευρά του πάρκου. Κι όταν βρίσκεται μέσα είναι σαν να στέκεται κάτω από τη σκιά ενός δέντρου το καλοκαίρι… Στην οροφή ο Πιάνο με τον βοτανολόγο Φρανκ Αλμέντα φύτεψαν καλιφορνέζικα φυτά, οπότε το κτήριο αναπτύσσεται και μεγαλώνει… Κι επειδή η Καλιφόρνια παρουσιάζει μεγάλη σεισμική δράση, το κτήριο αν ταρακουνηθεί από τα Ρίχτερ θα ανοίξει σαν καρυδότσουφλο αφήνοντας ανέπαφα τα ζωντανά του πλανητάριου.
Πρόσφατα, παρέδωσε και τα νέα γραφεία της εφημερίδας «New York Times». Γεννημένος στη Γένοβα το 1937, σε μια οικογένεια κατασκευαστών, ο Πιάνο έγινε διάσημος τη δεκαετία του ‘70 όταν μαζί με τον Ρίτσαρντ Ρότζερς σχεδίασαν το περίφημο Κέντρο Πομπιντού στο Παρίσι. Μεταξύ πολλών άλλων έχει υπογράψει την αναγέννηση του παλιού λιμανιού της Γένοβας, την πλατεία Πότσνταμ στο Βερολίνο, τον σταθμό στο διεθνές Αεροδρόμιο Κανσάι στην Οσάκα, το Κέντρο Πολ Κλε στη Βέρνη, την αναδιάρθρωση και επέκταση της βιβλιοθήκης Morgan στη Νέα Υόρκη -την οποία είχε χρηματοδοτήσει και πάλι το Ιδρυμα «Σταύρος Νιάρχος»- το Parco della Musica Auditorium στη Ρώμη. Ανάμεσα στις διακρίσεις που έχει λάβει είναι το Αρχιτεκτονικό Βραβείο Pritzker (1998), το Χρυσό Μετάλλιο της Διεθνούς Ενωσης Αρχιτεκτόνων (2002) και το Χρυσό Μετάλλιο του Αμερικανικού Ινστιτούτου Αρχιτεκτόνων (2008). Πηγή: ΕΛΕΥΘΕΡΟΤΥΠΙΑ - 09/01/2008, Της ΦΩΤΕΙΝΗΣ ΜΠΑΡΚΑ
.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου