Welcome to Shell-Land!

Όπως ανοίγουν τα κοχύλια στην άμμο, έτσι και γω, αποζητώ να παίρνω το φως των δικών σας ματιών...

Όσο ζω, θα ονειρεύομαι και με τίποτα δεν με ξυπνάω. Όσο υπάρχω, στη θάλασσα θα συνεχίζω να βουτάω

και σαν δελφίνι να κολυμπάω, ψηλά θα πετάω και τα κοχύλια μου στη θάλασσα θα φυλάω. ©

Τετάρτη 23 Σεπτεμβρίου 2009

Ξέρετε τι είναι ο ακανές;

Ο ακανές είναι το κατ' εξοχήν παραδοσιακό γλυκό των Σερρών. Δεν θα το βρείτε σε καμιά άλλη περιοχή, τόσο της χώρας όσο και της υφηλίου. Οπτικά, μοιάζει με ένα μικρό λουκούμι. Όμως η διαφορά τους έγκειται στη γεύση τους. Αυτό που καταλαβαίνεις, από την πρώτη στιγμή, είναι η γεύση του φρέσκου βουτύρου και το καλοψημένο αμύγδαλο.

Η ιστορία του ακανέ στις Σέρρες ξεκινά επί Τουρκοκρατίας, όταν οι Μπέηδες έκαναν τις καλοκαιρινές διακοπές τους στο Λαϊλιά Σερρών. Σήμερα, κανείς δε μπορεί να πει με σιγουριά από που προήλθε η ονομασία ακανές. Η ιστορία του χάνεται στην εποχή της Τουρκοκρατίας και ίσως μαζί της χάθηκε και η ιστορία προέλευσης του ονόματός του. Βάσιμη ετυμολογία της λέξης δεν υπάρχει. Παρόλα αυτά όμως, υπάρχει μία εκδοχή, που ίσως να πλησιάζει περισσότερο την πραγματικότητα. Η λέξη "ακανές" προήλθε, όπως λένε, από την λέξη "ανακατεύω", γιατί το μίγμα χρειάζεται πολύωρο ανακάτεμα και από το κατάφαση "ναι", που έλεγαν πάντα οι δούλοι, οι οποίοι ήταν αυτοί που ανακάτευαν το μίγμα.

Η παρασκευή του γινόταν με τις τεχνικές της εποχής: μέσα σε μεγάλα καζάνια έβραζαν ρετσέλια και πετιμέζια με νερό από την πηγή του Λαϊλιά. Γι' αυτό μάλιστα έμεινε και η ονομασία "Ακανές Λαϊλιά Σερρών". Λέγεται ότι το νερό του Λαϊλιά, καθότι ήταν δροσερό και ελαφρύτερο ήταν το βασικότερο συστατικό κι αυτό που έδινε όλη τη νοστιμιά στον ακανέ. Τα πετιμέζια και τα ρετσέλια αντικαταστάθηκαν με χυμό ζαχαροκάλαμου και νισεστέ. Σήμερα, αντί ζαχαροκάλαμου χρησιμοποιείται η ζάχαρη. Το παραπάνω μίγμα, αφού γινόταν πηχτό, πρόσθεταν φρέσκο βούτυρο και στο τέλος ξηρούς καρπούς. Κατά τη διαδικασία παρασκευής, επειδή χρειαζόταν πολύωρο ανακάτεμα, βρισκόταν πάντα εκεί ένας δούλος και ανακάτευε το μίγμα με μία ξύλινη κουτάλα. Όταν κρύωνε, το πηχτό αυτό μίγμα το έκοβαν σε μικρά κομμάτια και το σέρβιραν για γλυκό.

Μετά την απελευθέρωση το 1913 από τους Βούλγαρους, οι δούλοι έγιναν μαστόρια και παρασκεύαζαν αυτό το γλυκό στην πόλη. Σήμερα, στην πόλη των Σερρών υπάρχουν τέσσερις επιχειρήσεις που παρασκευάζουν τον παραδοσιακό ακανέ. Είναι: ο ακανές Ρούμπου, ο ακανές Βασάκη, ο ακανές Νικολαίδη και ο ακανές Μπουφίδη.

Σήμερα, η βασική σύνθεση του ακανέ είναι: ζάχαρη, βούτυρο, άμυλο, αμύγδαλα και άμυλο αραβοσίτου.

Πηγή: myserres.gr

22 σχόλια:

D.Angel είπε...

Να πω την αλήθεια μου θυμίζει χαλβά φαρσάλων πασπαλισμένο με άχνη και σε μπουκιές!
Μαράκι κάτι σ έχει πιάσει τελευταία με τις συνταγές ή είναι ιδέα μου;;;Εεεε;;;
Χα χα χα σε πειράζω!
Φιλιά πολλά φιλενάδα!

Lila Xagorari είπε...

Και τον ξέρω και τον έχω φάει, Αλλά επειδή μου τον θύμησες πέρνα να πάρεις βραβειάκια!

Μάτα είπε...

Τι μου κάνεις τωρα καλέεεε;;;;; Που να βρω εδώ στην ξενιτιά Ακανέ Σερρών που τρελλαίνομαι η δόλια; Είχα κάποτε έναν γνωστό Σερραίο στην Ελλάδα και όταν πήγαινε Σέρρες μου τους έφερνε με το τσουβάλι μιλάμε! Κλαψ!Λιγώθηκα βραδυάτικα!
Φιλάκιαααααα!

Matriga είπε...

Αγγελική μου,
εγώ δεν έχω φάει ακανέ! Επειδή ακριβώς δεν ήξερα τι είναι έβαλα και για τους φίλους την ιστορία του.
Τώρα, γιατί βάζω όλο συνταγές, πίστεψέ με
ούτε και γω ξέρω γιατί... χα χα
Οι φίλες μας από τις Συνταγές της Καρδιάς, η Γαστεροπλήξ, η Αχτίδα, η Λίλα, η Μπέτυ είναι μάλλον οι υπεύθυνες! Είναι τόσο ωραία τα μπλογκ τους και παρουσιάζουν υπέροχες συνταγές με τέτοιο τρόπο, που μάλλον μου βγάλανε την μαγείρισσα από μέσα μου! ;-)

Λίγο η νέα μου κουζίνα, λίγο τα κορίτσια και λίγο που λένε ότι ο έρωτας από το στομάχι περνάει... να σου και η κυρά Μαρία με την ποδιά! χα χα χα

Φιλάκια

Matriga είπε...

Γλυκιά μου, Λίλα
Μπράβο σου για τα βραβεία που σου χάρισαν. Πολύ καλές δε οι επιλογές σου. Προσωπικά με τιμάς και μόνο με την παρουσία σου εδώ, αλλά τα παρέλαβα και τα κορνιζάρισα!

Να σαι πάντα καλά!
Ευχαριστώ!
Φιλάκια πολλά

ΕΛΕΝΑ είπε...

Εγώ έχω φάει ακανέ, αλλά την ιστορία του ακανέ δεν την ήξερα!
Ενα σωρό πληροφορίες μας έδωσες πάλι Μαράκι!
Να σαι καλά!
Φιλάκια!

Matriga είπε...

Mάτα μου,
μακάρι να είχα εγώ και θα σου έστελνα!
Καλό σου βράδυ κούκλα μου :))

Matriga είπε...

Έλενά μου,
σου χρωστάω πολλά και το ξέρεις!
Άρχισα να ασχολούμαι με συνταγές,
αλλά και να μαγειρεύω με χαρά, χάρη σε σένα, κατά κύριο λόγο.

Ένα μεγάλο ευχαριστώ!!!!
Πολλά φιλάκια xxx

ΓΑΣΤΕΡΟΠΛΗΞ είπε...

ψηφίζω Ρούμπου και φρέσκο ζεστό ακόμη από το πρατήρια και όχι στα κουτάκια που ουδεμία σχέση έχουν με ακανέ!!!!!
στείλε κανένα μισόκιλο στην πατριώτισσα κατεπειγόντως, λιγώθηκα!!!!

ΝΑΪΑΔΑ είπε...

αχ τι μας κανεις εδω με τις συνταγες σου καθε φορα!!!

εχω φαει και ειναι υπεοροχο γλυκο!!!
μμμ...αμαν βρε matrigaki μου!!!

νεραιδενια φιλακια!!!

jacki είπε...

Εγώ πάλι προτιμώ τα σοκολατένια που μας έδειχνες χθες..

Την ιστορία του δεν την ήξερα όμως..
Όχι ότι αυτό θα με έπειθε να το φάω.
Μέρες..

THANASIS MAKEDONAS είπε...

ΤΟΝ ΑΚΑΝΕ ΤΟΝ ΓΝΩΡΙΣΑ ΚΑΙ ΤΟΝ ΔΟΚΙΜΑΣΑ ΤΟ 1977 ΟΤΑΝ ΠΗΡΑ ΜΕΤΑΘΕΣΗ ΟΤΑΝ ΗΜΟΥΝ ΦΑΝΤΑΡΟΣ ΑΠΟ ΚΑΛΑΜΑΤΑ ΓΙΑ ΔΙΔΥΜΟΤΕΙΧΟ ΧΑΛΑΣΕ ΤΟ ΤΡΕΝΟ ΣΤΙΣ ΣΕΡΡΕΣ ΚΑΙ ΚΑΤΕΒΗΚΑΜΕ ΣΤΟ ΣΤΑΘΜΟ ΕΚΕΙ ΤΟΝ ΔΟΚΙΜΑΣΑ ΓΙΑ ΠΡΩΤΗ ΦΟΡΑ ΚΑΙ ΦΥΣΙΚΑ ΜΟΥ ΑΡΕΣΕ ΠΟΛΥ ΕΚΤΟΤΕ ΛΟΓΩ ΤΗΣ ΔΟΥΛΕΙΑ ΣΜΟΥ ΟΠΟΤΕ ΠΗΓΑΙΝΑ ΣΕΡΡΕΣ ΟΛΟ ΚΑΙ ΕΠΕΡΝΑ. ΤΗΝ ΚΑΛΗΜΕΡΑ ΜΟΥ. ΣΗΜΕΡΑ ΜΕ ΤΑΞΙΔΕΨΕΣ ΠΟΛΥ ΠΙΣΩ.

korinoskilo είπε...

ξερουμε αλλα μονο σε πολυ μεγαλες υπογλυκαιμιες θα τον προτημισουμε και αν δεν υπαρχει τπτ αλλο ;)


καλημερα

mmfevgati είπε...

kαι γω εχω φαει ακανε. την ιστορια του ομως δεν την ηξερα. μαθαμε λοιπον και γιαυτον , χαρη σε σενα. οτι μαθαινουμε καλο ειναι.
καλημερα, ηλιολουστη

Me_To_aSeToN_STo_XeRi είπε...

λουκουμάκι

ΦΥΡΔΗΝ-ΜΙΓΔΗΝ είπε...

Καλώς σε βρίσκω στο πολύ φιλόξενο "σπιτικό" σου.
Δε γνώριζα τους ακανέδες. Με προκαλείς και θα επιδιώξω να τους βρω
:-)

Φιλί και Γλαρένιες αγκαλιές

ΑΝΤΙΓΟΝΑΚΙ είπε...

Ξερουμε ξερουμε.....:))))
Εμενα μονο με καρυδι η φυστικι μεσα μ αρεσει....
Καλημερα !!!!!

Εύα Παραδείσου είπε...

Τι ωραία γλυκάκια είναι αυτά. Μας άνοιξε η όρεξη! Σ ευχαριστώ πολύ για το βραβείο, απάντησα στο blog μου. Πολλά φιλάκια.

Φωτεινή Κανάκη είπε...

Nαι!!!!!

Είμαι από τις Σέρρες-καταγωγή- και ξέρω!!!
Δεν μου αρέσουν όμως εμένα...
Συνέχεια φέρνω σε φίλους μου που τρελαίνονται για ακανέ!!!Πολύ καλοί είναι οι ακανέδες του Ρούμπου με βραβεία πολλά!!!

Έχω πάει δωράκια ακανέδες μέχρι και την Καλαμάτα και την Μυτιλήνη!!

Φιλιά****Χεράκια αγκαλιές!!!

Matriga είπε...

Παιδιά,
σας ευχαριστώ όλους!
Επειδή είναι αργά θα σας απαντήσω αύριο στον καθένα ξεχωριστά. Δεν σας προλαβαίνω και το χαίρομαι ;)

Σας καληνυχτίζω με φιλάκι κοχυλένιο

Prths είπε...

Μαρία καλημέρα,
Βέβαια, προ του κορμού σοκολάτας πάσα λιχουδική αρχή παυσάτω. Αλλά ως Σερραϊκής καταγωγής, στον ακανέ θα συγκινηθώ (και για Ρούμπου τρέμει το χειλάκι). Σ'ευχαριστω που αναφέρθηκες σ'αυτήν την παγκόσμια δύναμη.
Akanes Power!

Ανώνυμος είπε...

ΡΟΥΜΠΟΥ ΈΝΑ ΓΛΥΚΆΚΙ ΟΝΕΙΡΟ!!!